Zipper effect

Cinema 4D Zipper Effect

Dziś pokaże wam jak zrobić od podstaw efekt zapinania tekstu, może to być wasz model lub tekst 3d, a także animacja 3d lub 2d, jest to mój kolejny tutorial z programu Cinema 4d gdzie skupimy się na modelowaniu 3d używając takich narzędzi jak nóż, fracture object, cloth surface oraz efektorów.

 

1. Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji jaki kształt, litera, tekst lub logo chcemy w ten sposób animować. Możemy go stworzyć samodzielnie lub importować z Adobe Ilustrator (plik zapisany w wersji 8), jeżeli tworzymy samodzielnie to dodajemy spline tekst dodajemy grubość przez extrude i ustawiamy grubość na 0, co daje nam płaski kształt.

 

2. Drugi krok to pocięcie naszego obiekty na kształty, z jakich będziemy tworzyć nasz obiekt, tekst lub logo 3d. Do tego posłuży nam narzędzie nóz. Ustawiamy mode na plane w osi Y-Z i robimy cięcie, potem w drugiej płaszczyźnie 3d X-Z dodajemy kolejne cięcia. Im więcej cięć tym więcej pracy w dalszym etapie.
Następnie musimy każdy element rozdzielić. Do tego musimy przejść do poligon mode i zaznaczając kolejno każdy poligon naciskamy U-P, czyli split co daje nam osobno każdy element. Można je zgrupować na stronę prawą i lewą.

Idąc dalej musimy zmienić na każdym z elementów oś obrotu i bardzo ważne jest dodanie do każdego elementy null object i na nim będziemy zmieniać oś obrotu. Pamiętaj o zmianie osi lustrzanie. Dodajemy i robimy w/w rzeczy do każdego elementu, czasochłonne, ale nie znalazłem łatwiejszej opcji.
Dodajemy fracture object i przygotowane obiekty robimy jego dzieckiem, przez co jesteśmy gotowi do animacji 3d. Z zaznaczonym fracture object dodajmy plain effector i animujemy rotację (otwarcie) ze zmienionym falloffem na linear następnie, jeżeli chcemy zaznaczamy w plain effectorze skalę -1.

 

3. Krok dalszy to dodanie grubość 3d przez narzędzie cloth surface lub przez explosion fx i ostatnim krokiem jest dodanie delay efektora i tak powstaje nam organiczny efekt zamykania.

 

 

Porada:

Jest to proces przemyślanego planowania, bo jak skończymy projekt, nie będą możliwe modyfikacje modelu i trzeba będzie tworzyć wszystko od początku. Zmiany sposobu animacji 3d będą możliwe, ale już samego kształtu nie.

 

 

Masz pytania? Zapraszam do kontaktu.