Attractor

Attractor Cinema 4D

 

W tej lekcji grafiki 3D skupimy się na narzędziu attractor, czyli na symulacji siły przyciągania w programie Cinema 4d. Zasada działania tego narzędzia jest podobna do tego, jak orbita słońca wpływa na ziemie.
Attractor może działać z wieloma podzespołami i modułami programu Cinema 4d. Przedstawię, jak działa on w połączeniu z symulacją dynamiki, a więc do dzieła.

 

1. Pierwszym krokiem jest określenie, z której strony mają być przyciągane elementy dynamiczne. Następnie wybieramy, z jakiego lub jakich elementów ma być budowany nasz kształt i tu mała porada, wybierajcie kształty o małej ilości poligonów, im więcej poligonów tym więcej do liczenia ma Cinema 4d, przez co zwolni wam viewport, dodajemy też podłogę lub plain.

 

2. Nastepnie dodajemy cloner i klonujemy nasz obiekt na wybranym elemencie, u mnie będzie to platonic sklonowany na torusie, w dystrybucji clonera zaznaczmy dystrybucję na centrum poligonów i zaznaczam dodatkowo reender instance w celu przyspieszenia symulacji, ostatnim krokiem z tej części jest wyłącznie torusa z widoku w reenderze i viewporcie.

 

3. Czas na ustawienie dynamiki naszych obiektów. Do podłogi lub plejna dodajemy Rigid Body w kształcie static mesh, bounce, friction, collision ustawiamy na 0.

 

4. Do clonera dodajmy rigid body I w zakładce collision ustawiamy wartość na – dodaj do dzieci (hieraria pod clonerem) i ustawiamy indywidualne elementy na all, przez co symulacja w cinema 4d i każdy klon będzie traktowany osobno. Na koniec kształt ustawiamy na moving mesh, bo będzie to ruchome.
Naciskamy play i patrzymy czy nasza dynamika działa, jeżeli TAK to przechodzimy do następnego kroku.
W zakładce simulate—particel— wybieramy i dodajemy attractor ja pracuję na Cinema 4d R19.

 

5. W menu attractora w zakładce object sterujemy siłą oraz szybkością przyciągania zmieniając wartości według uznania i potrzeb projektu, następnie, żeby dodać realizmu na naszym obiekcje kolidującym (podłoga, plain etc.) oraz clonerze ustawiamy w zakładce rigid body wyższe wartości tarcia, dodatkowo w ustawieniach attractora możemy zmniejszyć speed limit w celu zwolnienia przyciągania.
Ostaniem krokiem jest stworzenie obiektu, w którym attractor i będzie przyciągać klony do warstwy zewnętrznej w celu stworzenia kształtu. Ja użyje spline tekst oraz sweep nurbs, aby stworzyć ścianę kolidującą dla przyciąganych klonów. Dodaje tag colider body, kształt na static mesh i zmieniam wartości bounce, friction i collision na 0.

 

 

 

Dodatkowym efektem 3D jest animacja wartości attractora, to znaczy po przyciąganiu wystarczy zaanimować jego siłę na minusową, aby nasze klony zostały odepchnięte.

 

 

 

To tyle na dziś i do zobaczenia.